Damjan Pavličević dobitnik je ovogodišnjeg Oskara znanja. Dodjela Oskara znanja održala se 26. lipnja 2024. godine u Zagrebu. Ovo je 20. put da se učenicima koji su bili najuspješniji na državnim i međunarodnim natjecanjima uručuje ova nagrada. Damjan je samozatajan učenik trećeg razreda prirodoslovno-matematičkog smjera s izvrsnim idejama o kojima nam je nešto više rekao u intervjuu koji slijedi. Oskara znanja također je dobila i maturantica Klara Filić kao državna prvakinja iz filozofije s kojom imamo u planu razgovarati uskoro.

3

Damjane, prije svega čestitke na osvojenom 1. mjestu na Državnom natjecanju iz informatike i na zasluženom Oskaru znanja! Za početak, kategorija u kojoj si se natjecao zove se „Razvoj softvera“. Opiši nam ukratko što se od natjecatelja očekuje u toj kategoriji?

Hvala Vam! U kategoriji “Razvoj softvera” natjecatelji razvijaju svoj softverski (ili hardverski) projekt. Natjecanje se provodi u ekipama do tri člana od kojih je jedan vođa ekipe. U ovoj se kategoriji ocjenjuje sposobnost razvijanja softverskog projekta, na primjer složenost, dizajn, jedinstvenost ideje, ali i sposobnost pisanja dokumentacije (dokumenta koji opusuje što i kako projekt radi) te sposobnost prezentiranja projekta.

Razvoj softvera proces je koji traje od formiranja ideje do realizacije te ideje i izrade konačnog softvera. Naziv tvojeg softvera / projekta je „TaskBuddy“. O čemu je riječ? Koliko ti je vremena bilo potrebno da razradiš svoju ideju?

TaskBuddy je društvena mobilna aplikacija koja omogućuje lagano povezivanje ljudi koji trebaju pomoć s onima koji su spremni pomoći. Aplikacija je namijenjena svima koji trebaju pomoć s kućanskim poslovima, popravcima, prijevozom ili drugim uslugama. Na projektu sam počeo raditi u srpnju 2023. godine te sam ga razvijao sve do državne razine, odnosno do početka travnja.

Kako je tekao proces rada na projektu „TaskBuddy“?

Prvo sam se fokusirao na osnovnu strukturu i funkcionalnost aplikacije, a kasnije sam se fokusirao na dizajn i korisničko sučelje. Za dizajn koristio sam program Figma, gdje sam skicirao cijeli izgled aplikacije. Tijekom rada često sam prijateljima slao screenshot-ove kako bi mi pomogli s dizajnom i dali povratne informacije.

Sve svoje ideje bilježio sam na GitHub Projects kako bih pratio napredak. Pisanje koda obavljao sam u programu Visual Studio Code, a aplikaciju sam testirao na različitim uređajima kako bih bio siguran da sve radi kako treba.

Ovo ti nije prvi put da sudjeluješ na natjecanju iz informatike i to u istoj kategoriji. Prošle si školske godine također imao sjajan projekt „Latinary“ zajedno sa svojim razrednim kolegom Leonom Mamićem. Zamisao se svidjela mnogim učenicima i profesorima naše škole jer je olakšavala usvajanje vokabulara latinskog jezika, ali niste se uspjeli plasirati na državnu razinu. Nakon iskustva s državne razine, što misliš zašto prošlogodišnji projekt nije prošao?

Projekt Latinary razvijali smo oko devet mjeseci, no tada nismo imali dovoljno iskustva u razvoju web-stranica i aplikacija. Naš kod nije bio dovoljno čitljiv, a funkcionalnosti su bile osnovne. Smatram da glavni razlozi zašto projekt nije prošao na državnu razinu uključuju nedovoljnu tehničku složenost i manjak inovativnih značajki koje bi ga izdvojile od konkurencije.

U čemu pronalaziš inspiraciju za projektne ideje?

Pronalazim inspiraciju za projektne ideje iz svakodnevnih problema s kojima se susrećem. Na primjer, ideju za TaskBuddy dobio sam kad majstor nije došao na dogovoreni termin te sam također tražio puno savjeta od prijatelja za unaprjeđenje ideje. Ovaj sam projekt radio sam, a najviše me motiviralo to što sam želio olakšati ljudima pronalaženje pomoći za razne poslove i pružiti priliku tinejdžerima da zarade.

Sigurno imaš neke planove za budući studij. Osvajanjem 1. mjesta u državi, vjerujemo, otvorila su ti se mnoga vrata. Kakva su tvoja očekivanja za dalje (ako smijemo to pitati)?

Osvajanjem 1. mjesta dobio sam mogućnost izravnog upisa na razne fakultete. Trenutno nisam siguran gdje ću studirati, ali ću definitivno studirati informatiku.

Jesu li ti u tvojim inovativnim idejama za razvoj softvera pomogla i neka druga saznanja koja si možda stekao na drugim predmetima u školi osim informatike?

Da, definitivno su mi pomogla saznanja iz drugih predmeta u školi. Na primjer, iz matematike sam naučio kako rješavati probleme i logički razmišljati. Istraživao sam i različita psihološka istraživanja koja su povezana s dizajnom. Također su mi pomogla znanja iz engleskog i hrvatskog jezika za pisanje dokumentacije i teksta u sučelju aplikacije.

Imaš li kakav savjet za učenike zainteresirane za napredak u kategoriji „Razvoj softvera“?

Ukoliko vas zanima programiranje ili pravljenje aplikacija, predlažem vam da i vi sudjelujete na ovakvim natjecanjima. Bez obzira na rezultate, naučit ćete puno toga o programiranju što vam može pomoći kasnije u životu. :)

Damjane, želimo ti puno uspjeha u daljnjem napredovanju na području informatike!

Hvala! Ovim putem htio bih zahvaliti profesorici Sanji Grabusin jer mi je dosta pomogla u vezi dokumentacije, a posebice pri prezentiranju.

3

 

1